Veelgestelde vragen

Op deze pagina geven we antwoord op veel gestelde vragen, zodat u alles op een juiste manier uit uw sauna-dag kunt halen. Hopelijk vindt u antwoord op al uw saunavragen. Mocht u geen antwoord op uw vraag kunnen vinden, neemt u dan gerust contact met ons op.

  • Toiletbezoek
  • Douchen/wassen
  • Afdrogen
  • Voetenbad
  • Sauna of stoombad naar keuze
  • Frisse buitenlucht
  • Koud afdouchen (Kneipp methode)
  • Dompelen
  • Voetenbad
  • Rusten

Omdat het dragen van zwemkleding in de sauna drie grote nadelen heeft: 1) de huid kan in de saunacabine niet optimaal de warmte in zich opnemen. 2) zwemkleding houdt zweet vast en dat is niet fris. 3) het dragen van zwemkleding verhindert een goede en noodzakelijke afkoeling van de huid.

Omdat hygiëne in de sauna van uitermate groot belang is.

Omdat een droge huid in de saunacabine sneller tot zweten komt.

Omdat ik – of ik nu zit of lig in de cabine – niet rechtstreeks in contact moet komen met het hout. Dat is nl. niet aangenaam (te heet!) en niet hygiënisch (want het zweet trekt in het hout en gaat stinken).

Omdat opgedroogd zweet onaangenaam ruikt voor de mede saunagasten en vanwege het brandgevaar.

Omdat druk praten en bewegen niet alleen hinderlijk is voor de mede saunagasten, maar ook een onnodige en nadelige belasting van het lichaam is.

Omdat deze tijd ruim voldoende is om voldoende op te warmen en te zweten. Langer in de cabine blijven is een onnodige extra belasting van het lichaam, die afbreuk doet aan het nuttig effect van het sauna-bad.

Omdat de in de cabine verwarmde longen af moeten koelen en om de ademhaling te normaliseren.

Omdat hiermee het terugstromen van het bloed naar het hart wordt bevorderd waardoor de versnelde hartslag weer vertraagt.

Omdat het lichaam (ook het hoofd!) na de grote opwarming weer volledig af moet koelen.

Omdat hierdoor de doorbloeding van het lichaam wordt bevorderd en het laatste restje warmte naar de huid wordt getransporteerd.

Om het lichaam na de flinke inspanning van warm en koud de gelegenheid te geven “op adem te komen”.

Allereerst dient u eerst overleg te plegen met uw arts.

Het basis advies wat vanuit de wellnessbranche gegeven wordt is:

  1. Het wordt sterk afgeraden om in de eerste 12 weken of 3 maanden van je zwangerschap naar de sauna te gaan.
  2. Nadat de eerste 12 weken of 3 maanden van je zwangerschap erop zitten, kun je in principe naar de sauna gaan mits je voor je zwangerschap ook regelmatig ging. Als je lichaam niet gewend is aan de sterke temperatuursveranderingen, dan kan dit alsnog gevaarlijk zijn voor je baby. Voor regelmatige saunagangers is een kort bezoekje aan de sauna niet gevaarlijk
  3. Een bubbelbad, hottub, jacuzzi of kruidenbad kun je beter vermijden vanaf week 32 van de zwangerschap. Je kunt vanaf week 32 namelijk al enige ontsluiting hebben, waardoor de bacteriën in deze baden makkelijker naar binnen kunnen dringen. Het risico op infecties is dan groter.
  4. Algemeen wordt er geadviseerd ook geen gebruik te maken van een infrarood sauna of een sauna/cabine waarin gebruik gemaakt wordt van menthol/mint.

Wij bieden op dit moment geen zwangerschapsmassage aan!

Kinderen zijn welkom vanaf 12 jaar. Van 12 t/m 16 jaar alleen onder begeleiding van een volwassene.

Nee, wij hebben geen speciale badkledingdagen.

Huisregels

  • Zorg dat de rust gewaarborgd blijft
  • Vooraf en bij het wisselen van sauna’s en/of baden altijd even douchen
  • Voor een sauna bezoek heeft u altijd 2 handdoeken nodig
  • In de relaxruimten en onze restaurants is het dragen van een badjas verplicht
  • Geen glaswerk op de grond plaatsen of meenemen in de hallen
  • Meegebrachte consumpties zijn niet toegestaan (uitzondering van water)
  • Bij wisseling van hal dient u buitenlangs te lopen
  • Het gebruik van mobiele telefoons of smartwatches met camera is verboden
  • Geen lig of zitplaatsen met een handdoek bezet houden
  • Vermijd aanstootgevend gedrag, op straffe van directe verwijdering
Winkelwagen