Omgaan met een winterdip?

Winterdip

Het nieuwe jaar is alweer even bezig, de winter is in volle gang en buiten is het donker wanneer we weg gaan én wanneer we weer thuis komen. Het regent veel, er staat veel wind en overdag is er niet veel daglicht. Het tekort aan daglicht kan onze biologische klok door de war gooien. Hierdoor kunnen onze hersenen stofjes aanmaken die er voor zorgen dat we ons moe en prikkelbaar voelen. Symptomen die vaak voorkomen bij een winterdip zijn voornamelijk vermoeidheid, meer behoefte aan slapen en moeite met opstaan. Maar ook het hebben van een somber gevoel, een slecht humeur en prikkelbaarheid kunnen onder de symptomen vallen. Het vergroten van de eetlust en gewichtstoename kan ook bij een winterdip horen. 

De winter lijkt nog zo lang te duren en de zomer is nog zo ver weg. Sommige mensen zitten in een winterdip en er lijkt geen einde aan te komen. Maar wat kunt u doen om een winterdip te verlichten of te voorkomen? In dit artikel vindt u enkele tips die een winterdip wat dragelijker maken.

Ga naar buiten

Wanneer u last heeft van een winterdip is het goed om tijd in de buitenlucht door te brengen. Ga dus zo veel mogelijk naar buiten, het liefst zo vroeg mogelijk. In de wintermaanden mag de zon misschien wel minder fel schijnen, maar alle beetjes daglicht kunnen helpen. Het eerste daglicht ‘s ochtends bevat tevens vrij veel blauw licht en blauw licht remt de productie van melatonine, dit is een hormoon dat ons slaperig maakt. Door ‘s ochtends naar buiten te gaan zult u meer wakker worden en vermindert u hiermee uw winterdip. Normaal gesproken maakt ons lichaam ‘s nachts melatonine aan, maar in de winter wordt het door de vroege zonsondergang ook overdag geproduceerd.

Blijf bewegen

Blijf lekker in beweging en sport regelmatig. Tijdens het sporten maakt ons lichaam endorfine aan, dit is een hormoon dat ons humeur een positieve boost geeft. Als het kan, beweeg dan overdag in de buitenlucht. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar uw werk of maak ‘s ochtends een wandeling. Ook kunt u tijdens uw werkdag in de lunchpauze een wandeling maken. Door regelmatig te bewegen wordt de kans op een winterdip gehalveerd, en maakt u de dip sowieso minder diep. 

Zorg voor ritme

We kunnen meer last hebben van de omschakeling van de seizoenen dan u misschien zult denken. Deze omschakeling heeft effect op onze biologische klok. Ons lichaam moet wennen aan korte, donkere dagen en hierdoor kan onze biologische klok in de war raken. Meer ritme kan helpen bij het verlichten van een winterdip. Door meer structuur en ritme in uw dag te hebben kunt u uw biologische klok weer op de rails krijgen. Ga bijvoorbeeld elke dag rond dezelfde tijd naar bed, en sta rond dezelfde tijd weer op. Blijf ‘s ochtends ook niet in bed liggen. Hoe langer u in bed blijft liggen, hoe meer de biologische klok ontregeld raakt. Zorg ook dat u elke nacht genoeg slaap krijgt. 

Blijf positief

Tijdens een winterdip is het van belang om positief ingesteld te zijn en dit ook te blijven. In de zomer kunnen we gemakkelijker over bepaalde dingen heen stappen, terwijl dit tijdens een winterdip minder makkelijk gaat. In deze periode piekeren we vaak ook wat meer. Zo hebben we van die dagen dat even niks mee lijkt te zitten, zoals het weer of een trein of bus die we missen. Dit is vervelend en u kunt van bepaalde dingen balen, maar probeer u op zo’n moment positief in te stellen. Probeer tegen uzelf te zeggen dat ook dit voorbij gaat en dat er ook dingen zijn die wel goed gaan en wel fijn zijn. Ook kunt u uw gedachten omleiden en negatieve gedachten in iets positiefs veranderen. Door positief te denken komt u sneller wat beter in uw eigen vel te zitten. Hierbij kan het helpen om te proberen een positief beeld voor u te zien, en te denken aan momenten in uw leven waar u trots op bent. Ook kan het luisteren naar muziek die u blij en vrolijk maakt dit ondersteunen.

Tijd voor jezelf

Tijdens een winterdip moeten we niet vergeten om aan onszelf te denken. We zitten tijdens zo’n dip minder goed in ons vel, dus is het belangrijk dat we dingen blijven doen waar we blij van worden. Maak daarom af en toe eens tijd vrij voor uzelf en doe dingen die u leuk vindt en die u laten ontspannen. Ga bijvoorbeeld een dagje naar een wellness en laat u in de watten leggen. Zo kan een heerlijke, ontspannende massage er al snel voor zorgen dat u zich weer helemaal ontspannen en rustig voelt. Daarom bent u van harte welkom bij De Thermen Nijmegen. Wij hebben alle ingrediënten in huis om een positieve draai aan de winterdip te geven. Hierdoor kunt u als herboren weer naar huis na een dagje heerlijk ontspannen. Een dagje wellness is immers een weldaad voor lichaam en geest.